Danske
forbehold
Euroen er den Europæiske mønt. EU
vil gerne have at DK er en del af euroen, men Danmark har takket nej tak over
flere gange. Der er flere ulemper ved at få euroen, hvis vi får euroen, skal
alle automater skiftes ud. Euroen bliver jo skiftet med det samme, dvs. alle
priser i butikker skal skrives om, man får den hurtigt. Danmark bestemmer ikke
kun selv over valutapolitikken. Der er en risiko ved at få euroen, hvis et
eller flere lande køre med stort underskud fx Grækenland, kan det give euro
konsekvenser. Fordelene ved at have euroen er, at man får et større indblik i Eu’s
økonomiske politik. Plus det bliver lettere at sammenligne priserne, da det er
den samme mønt.
Unionsborgerskabet
Unionsborgerskab går ud på, at
Danmark ikke kan acceptere et unionsborgerskab, som træder i stedet for dansk
statsborgerskab. Forbeholdet mistede sin relevans i 1997, da Amsterdam
traktaten blev vedtaget. Amsterdam-traktaten slår nemlig fast i at
unionsborgerskab kan kun supplere, men ikke det nationale statsborgerskab.
Retligt samarbejde
Danmark er ikke så aktiv, når det
når til samarbejde med retlige og indre anliggender på overstatsligt niveau. Retligt
samarbejde kom til pga. Maastricht-traktaten. Men først sagde vi nej, men så
fik vi 4 forbehold Euroen, unionsborgerskabet, retligt samarbejde og forsvar.
Da skrev Danmark under, på de 4 forbeholds betingelser, men også at der blev enstemshed
ved fx asyl- indvandre politik.
Forsvar
Danmark vil ikke stille op med
deres soldater og militært isenkram, når der er konflikter, som kan have
indvirkning på forsvarsområdet. Danmark kan således ikke deltage i EU’s
militære operationer som en del af den fælles sikkerheds-og forsvarspolitik
(CSDP), men derimod er de en stærk og aktiv bidragsyder til EU’s civile CSDP
missioner.
Danmark deltager kun pga.
forbeholdet- som er det eneste af EU’s medlemslande. Det danske forsvarsbehold
lægger der også vægt på, at man fra dansk side ikke vil stå i vejen, for de
andre medlemslande der udvikler et stærkere samarbejde i forsvarsområdet.
EU har f.eks. sendt militære missioner til:
- Patruljering og kamp mod pirater ud for Somalias kyst.
- Uddannelse af politifolk og jurister i Afghanistan.
- Fredsbevarende opperationer i Bosnien.
- Beskytte flygtninge fra krisen i Dafur.
EU-afstemning – Rets-forbeholdet
Siden 1993 har
Danmark haft rets-fobehold i EU. Det betyder at Danmark samarbejde med EU om
retslige og indre anliggender på et mellemstatsligt niveau, hvor det alene
forpligter Danmark og ikke overstatsligt, hvor det umiddelbart forpligter alle
EU’s medlemslande. Det betyder at Danmark ikke indfører nye retsakter
omhandlende politi-, straffe- og civilretslige samarbejde såsom EU-regler om
menneskehandel, terrorbekæmpelse, konkurssager og møntfalskneri.
Eftersom at det europæiske
politi samarbejde Europol bliver overstatsligt i 2017, kan Danmark ikke være
med i samarbejdet. Det er også en af grundene til afstemningen.
I Danmark ønsker
de fleste af partierne stadig at være en del af EU-samarbejde, men forbeholdet
er et spørgsmål om at Danmark ikke ønsker at være en del af det hele og derfor
vil man ikke afskaffe rets-forbeholdet, men man vil gøre det til en
tilvalgsordning, hvor det danske folketing vil få mulighed for at at vælge til
eller fra med hensyns til EU’s retsakter alt efter, hvad folketinget er enige
om, samt at Danmark får mulighed for at fortsætte samarbejdet i Europol.
I afstemningen
den 3. december 2015 skulle der stemmen ja eller nej til ændringen af det
danske rets-forbehold.
En ja-stemme vil
bl.a. sikre Danmarks politisamarbejde med EU, Europol. På den måde kan
bekæmpelsen af kriminalitet på tværs af EU’s grænser som fx menneskehandel,
pædofile netværk og tyvebander forstærkes.
En ja-stemme kan
dog også betyde at Danmark kan til vælge nye retsakter uden umiddelbart
indflydelse fra danske befolkning og danskerne vil derfor miste indflydelse i
forhold hvilke EU-regler Danmark tilslutter sig.
En nej-stemme
vil bl.a. sikre den danske befolknings indflydelse i EU-politikken ved at
beholde det meste af retspolitikken i det danske folketing frem for at give EU
mere magt, hvilket kan skabe suverænitet.
Flere danske
politikkere mener også at samarbejdet i Europol kan beholdes, selvom Danmark
beholder deres retsforbehold. De mener at det vil være muligt at tilslutte sig
en parallelaftale i forhold til Europols retsakter.
På den ene side har man dem der har stemt ja og
på den anden side slevfølgelig dem der har stemt nej til EU-domsstolene. Der
blev stemt nej til forslaget eftersom 53,1% stemte nej og de restrende 46,9%
stemte selvfølgelig ja.
en af hoved grundene til at vi fik et nej til
EU-domstolen var at den danske befolkning ikke vil have at EU får mere magt end
de har i forvejen og derfor stemte mange nej en anden massiv grund til at der
blev stemt nej til afstemningen var at mange ikke stoler på de danske
politikere og mener at meget af det de siger ikke er noget som der er hold i.
Den sidste afgørende faktor er at man ikke syntes at indholdet var tilfredsstillende.
Hvordan kan det så være at der var så mange gode grunde til at stemme nej jo
det kan være mange årsager hvis man kigger på afstemningen i 2009 kan vi se at
hvis medierne har talt dårligt om EU vil det oftest også resultere i et nej til
forslaget fordi de går ind og påvirker befolkningen osv.
I kunne tilføje ERMC-2 aftalen til jeres tekst om euroen.
SvarSlet